DBTL – rokkireleistä pikeepaitaan
Alkavat tämän kesän festarit loppua ennen kuin kunnolla edes
ehdin iloita muiden mukana. Kävin
sentään Down By The Laiturin lauantai-illassa aistimassa ilmapiiriä. Iloinen
yllätys oli, etten juurikaan tuntenut porukan keskellä itseäni fossiloituneeksi
juhlijaksi. Laiturista on tullut turkulaisten ja vähän turistienkin yhteinen
juhla. Siitä kertovat tietysti myös festarin laaja artistikunta Robinista
Apulannan, Neljän Ruusun, Rasmuksen ja Daruden kautta Kaija Koohon, Paula
Koivuniemeen ja Martti Servoon & Napanderiin.
Kansanjuhlan tunnelman aistii valitettavasti myös itse
alueen ulkopuolella joenpenkalla, joka illan mittaan kuorruttui roskasta,
tyhjistä olutkeissien kuorista ja niistä Viron tölkeistä, joita ulkomaalaiset pullonkerääjätkään
eivät huoli noukkia.
Kun tungeksimme parin ystäväni kanssa esiintymisalueella pikee-
ja teepaitaisten, sortseihin ja helleasuihin pukeutuneiden, pikemminkin
keski-ikää hipovien juhlijoiden kuin teinien joukossa, aloimme muistella DBTL:n
syntyä. Hyvää tuuria minulla silloisena tamperelaisena oli, kun satuin Turkuun
tuttavien luokse vierailulle juuri kun kaikkien aikojen ensimmäistä
Laituri-festaria pysytettiin vuonna 1988.
Meininki oli tuolloin toinen. Juhla oli pienimuotoinen,
levisi ympäri kaupungin kapakoiden ja katujen pieniksi mutta pääosin ilmaisiksi
tapahtumiksi hieman Taiteiden yön tapaan. Laituri rokkasi. Kaupungilla risteili
joukoittain mustiin pukeutuneita rock-hahmoja ja mustahuuliakin; monilla yllään
nahkatakit, polvista repaleiset farkut tai pinkeät trikoot. Tänä kesänä sain
oikein zoomailemalla zoomata, jos halusin näköpiiriini jonkun vähääkään
rock-henkisen kohteen.
Ystäväni muisteli, että alkuaikojen Laituri oli Se Vuoden
Tapahtuma, jota varten kaivettiin naftaliinista prätkärotsit ja muut
rokkivermeet ja lähdettiin radalle. Yliopistotutkijoistakin kuoriutui esiin rokkaava
ydin: kerran vuoteen tieteen toivot saivat sonnustautua kapinaimagoon, joka
kyti kaiken akateemisen asiallisuuden alla.
Itsekin muistan hyvin erään baaritiskiepisodin. Vieressä
istunut keski-ikäinen turkulainen mieshenkilö alkoi arvostella prätkärotsiin ja
mustiin Dekadenz-goottipuodista hankkimiini mustiin narutrikoisiin pukeutunutta
minua kysyen ’Mikä pelle sääkin oot?’
Myönnän, että manselaisena vaihtoehtokulttuurin kasvattina kysymys pääsi
yllättämään täysin puun takaa. Tampereen yleinen katukuva kun näytti ja näyttää
edelleen rokkaavammalta kuin konsanaan
Lontoon, jos ei oteta huomioon etnistä vaatetusta.
Ekojen festareiden päätapahtuma sijoittui Iskeri-TVO-S-Osis
–akselille ja näitä opiskelijakapakoita yhdisti rocktuubi, tunneli, jota pitkin
pystyi kulkemaan kuppilasta ja esiintymislavalta toiseen. Kaupungin
legendaarinen rock-pubi Tinatuoppikin täytyi tietysti tarkastaa ja rennoksihan
meno todettiin. Ei ollut lainkaan paheksuttavaa, jos pitkämatkalaisena otti pienet
torkut alakerran sohvalla.
Toki DBTL:n järjestäjät ovat vaihtuneet jo moneen kertaan. Nykyisistä
vapaaehtoisistaan huolimatta festarin alkuaikojen talkootunnelma on väistynyt
kannattavuusvaatimusten alle. Se näkyy myös festivaalin ilmeessä, aluetta
hallitsevat panimoiden tuotteiden logot, erilaiset tuotenimet ja makkarakojut.
Turkulaisten Jorma Teerijoen ja Riikka Oksasen nuorine,
katu-uskottavine apureineen lanseeraama alkuperäinen Down By The Laituri oli
siinä määrin iso suksee, että helsinkiläiset perustivat pikimmiten itselleen samanlaisen,
Urban Festivalin. Uuden vuosituhannen taitteessa myös turkulainen elektronisen
musiikin festivaali Koneisto sai toimia esikuvana pääkaupunkilaisille. Kupittaalla järjestetty festarihan siirtyi
vuosien 2000 ja 2001 jälkeen helsinkiläisille, koska Turun kaupungilla ei ollut
kiinnostusta lähteä taloudellisesti tukemaan tätä uuden tyyppistä
musiikkijuhlaa.
Ensimmäinen DBTL, joka kuulemma sai nimensä vastavedoksi
Creedence, Clearwater & Revivalin Up Around the Bend -biisille, vietettiin kesäkuun
alussa muistaakseni hyvinkin koleissa keleissä, jolloin nahkatakki puettiin
todelliseen tarpeeseen. Kun juhla siirrettiin heinäkuun loppuun, on arskakin
alkanut näyttäytyä pippaloissa. Tosin muistissa on hyvin kahden vuoden takainen
Dingon keikka, joka jokirannan yllä riehuvan ukkossään vuoksi jouduttiin
poikkeuksellisesti keskeyttämään.
Mutta tikulla minua silmään. Mitä syytä on muistella
menneitä, kun koko maailma ja ajanhenki on muuttunut sitten nousukkaan
80-luvun. Silloin lähes täystyöllistetyssä Suomessa kapinoitiin rokilla, koska
ei haluttu laukata menestyksen perässä. Nyt ei kapinoida edes syystä, vaikka useimmilta
menestys karkaa kiitolaukkaa jo kaukana horisontissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti