Bullerinan muotokuva
Näköjään on tavakseni tullut muistella menneitä, joten annan
mennä.
Olin nähnyt kesällä 1984 Leningradissa esteettisen tajuni
ylösalasin pyöräyttäneen neuvostotaiteilijoiden balettiesityksen. Kyseessä oli
sittemmin täälläkin arvoon nousseen koreografin Boris Eifmanin luomus, tuohon
aikaan rajan takana arveluttavassa maineessa olevan nykytanssin liitto klassisen
baletin kanssa. Eifmanin ’uuden baletin’ ryhmä oli tuohon itselleni
kohtalokkaaseen kesään mennessä toiminut kaupungissa seitsemän vuotta ja
kiertänyt tanssimassa ympäri laajan neuvostomaan.
Eifmanin baletti oli taistellut tilastaan virallisen
taidekäsityksen kentässä, mutta valloittanut puolelleen niin paikallisen
kulttuuriväen, intelligentsijan kuin myös länsituristitkin. En undergroundiin
uponneena ollut aikaisemmin ollut erityisen innostunut baletista saatikka elitistisenä
pitämästäni kulttuurista yleensä. Nähtyäni alun perin Mozartin säveltämän
hauskan opera buffan Figaron häiden
mukaelman, tällä kertaa Gioachino Rossinin musiikilla esitettynä tanssiteoksena,
avauduin yhdessä illassa baletille.
Niinpä heti silloiseen kotikaupunkiini Tampereelle
palattuani ilmoittauduin Elwa Molinin aikuisbaletin tunneille. Tosin ryhmässä
nuorin taisi olla seitsenvuotias ja meitä parikymppisiä oli vain muutama. Yksi
pikkupoikakin joukossa oli. Viime vuoden lopussa Elwa ripusti tossut naulaan ja
sulki pyöreät 50 vuotta tanssin riemua levittäneen Tanssiin kutsu-koulunsa
ovet. Harmi. Muistelen lämpimästi Elwaa opettajana. Tunneille oli tumpelompikin
tervetullut. Aina oli toivoa.
Olin pitkä ja kömpelöhkö enkä todellakaan mikään hoikkeliini.
Ihan alas spagaattiin en koskaan
päässyt. Lonkkani vaivoin kääntyivät ulospäin 180 asteen aukikiertoon niin
kutsutussa jalkojen ensimmäisessä asennossa ja syvälle alas painuvasta grand pliéstä pääsin vain vaivoin ylös heikoin
reisilihaksini. Grand jeténi, jossa
jalat on korkeassa ilmalennossa tarkoitus heittää spagaattimaiseen asentoon - se
oli siis päämäärä - näytti sivullisesta varmastikin varpusen hypähtelyltä. Noloa, mutta niin ihanaa. Taistelu painovoimaa
vastaan uudisti minut tanssitunti tanssitunnin jälkeen.
Tankoharjoitukset á la
barre ne vasta mahtavia olivat. Opettaja komensi sivulta: "Tendu! Fondu! Frappé! Älkää roikkuko
tangossa!" Lukukauden lopulla saimme luvan hankkia kovakärkiset balettitossut,
nuo kaikkien pikkutyttöjen ja hieman isompienkin lempijalkineet. Olin
haltioissani. Kun ensimmäisen kerran yritin - tangossa tietysti roikkuen - nousta
niillä varpailleni, olivat nilkkani muljahtaa. Aivan liian paljon painoa aivan
liian heikoille nilkoille. Ei olisi minusta tullut Kansallisbaletin pikkujoutsenta vaikka olisivat kotona laittaneet balettikouluun jo kaksivuotiaana.
Poikaystävästäni hurahdukseni balettiin oli pelkästään
huvittavaa. Varsin uskalletusti hän kutsui minua bullerinaksi. Olin sitten
kuinka naurettavan näköinen tahansa, tuon vuoden jälkeen tunsin oman kehoni aivan
uudella tasolla. Olin tullut ’kehotietoiseksi’. Vaikka baletin lähes kaikki
liikkeet kumartavat ainoastaan estetiikalle ja jopa vääristävät ihmiskehon
luonnottomiin asentoihin luodakseen keveyden illuusion, oli vartalon
vääntämisestä hyötyä. Hyvä ryhti ei lähde hartioiden oikaisusta taaksepäin, se
lähtee lantion ojennuksesta kohti kattoa. Sen tiedän yhä.
Yhä myös seuraan Eifmanin baletin voittokulkua maailmalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti