Kaunis vaatimattomuus
Rakastuin melkein erääseen taiteilijaan eilen. Ja
rakastuinkin. Katsoin Yle Areenalta Teeman lähettämän henkilökuvan All You Need Is Klaus. Dokkaripätkä kertoo monipuolisesta muusikosta,
kuvataiteilijasta ja levytuottajasta, Klaus Voormannista. Berliinissä vuonna
1938 syntynyt Klaus on soittanut erilaisissa projekteissa niin The Beatlesin
jäsenten, Manfred Mann Bandin, Carly Simonin,
Peter Framptonin, Randy Newmanin ja monen muun musiikin huipun kanssa.
Klausin kielistä on lähtöisin unohtumaton bassokuvio Carly
Simonin iki-ihananasta klassikosta You’re
So Vain. Myös Lou Reedin Perfect
Day saa syvyyttä Voormannin bassosta. George Harrison oli Klausin
sieluntoveri, jonka kanssa hänellä oli erityisen läheinen ja syvällinen,
vastavuoroiseen apuun ja ymmärrykseen perustuva elinikäinen ystävyys.
Vaikka kovamaineiset muusikot nostavatkin Voormannin 60-luvun
arvostetuimpien ja luovimpien basistien joukkoon, muistetaan hänet parhaiten The
Beatlesin Revolver-albumin kannen
piirtäjänä. Graafisessa mustavalkoisessa kollaasissa on Johnin, Paulin, Georgen
ja Ringon yksinkertaisin viivoin piirrettyjen kasvojen lisäksi lukuisia hahmoja
mustavalkoisina valokuvina ja onpa Klaus liittänyt omankin pienen kuvansa Harrisonin
hiuksiin kannen oikeaan laitaan. –You
put yourself on there, You bugger, oli Lennon todennut uunituoreen kannen
nähtyään. Ensimmäisessä versiossa Voormann oli piirtänyt Paulin istumaan
vessanpöntölle, mutta se oli ollut tuottajille liikaa.
Klaus Voormannista huokuu tyyneys ja vaatimattomuus. Sanalla
sanoen se, mitä voi aidoimmillaan kutsua nöyryydeksi. Karismaattista
vaikutelmaa ei vähennä se, että mies on vielä seitsenkymppisenäkin varsin
kaunis mies. Jo tämän olisi luullut aikoinaan nostaneen keltaisen nesteen
virtaamaan nuoren miehen päähän. Moniko muuten tietää, että beatlejen
tavaramerkiksi noussut tukkamallikin on saanut alkunsa Klaus Voormannin korvat peittävästä boheemin taiteilijan kuontalosta? The Fab Four siis matki kuuluisan tyylinsä,
jota miljoonat nuoret myöhemmin puolestaan kopioivat.
Dokumentissa introvertiksi tunnustautuva Voormann saa pohtia
menneitä ja nykyisiä omalla äänellään, Puolitoistatuntinen dokumentti loihtii
kuvan 60-luvun villeistä vaiheista, Voormannin tutustumisesta tuntemattomaan
The Beatlesiin Hampurin Kaiser Keller -klubilla, hänen elämästään rokkareista
erottuvana eksistentialistitaiteilijana. Voormannista saa sangen sankarillisen
kuvan. Ei kuitenkaan imelästi nuoleskelemalla, tavalla jolla amerikkalaiset
tähtikulttia vahvistavat dokkarit alentuvat esittämään kohteensa: pyhimyksestä seuraavana
oli kyseessä millainen narsistinen omaan napaansa tuijottelija tai alkoholisoitunut
ja kulahtanut huumehörhelö tahansa.
Koko elämänsä Voormann on häilynyt muusikon ja graafikon
urien välillä. Hän mainitsee, ettei ole moksiskaan saamistaan julkisista
kehuista. Ainoa, mikä todella merkitsee, on se että voi itse nauttia tekemisestään
ja pitää työnsä tuloksista. Saattaisi olla hyvä ohje monelle muiden arvioista
riippuvaiselle taiteilijalle. Voormannin
kynän jälki löytyy joidenkin nykyistenkin orkesterien levynkannesta. Hän on piirtänyt mm.
norjalaisen death punk -bändin, Turbonegron
Scandinavian Leather -levyn (2003)
kanteen kiekolle kiertyneen, omaa häntäänsä nielevän hirvityksen.
Kun reaalikoepäivän aamu koitti, laitoin ennen koululle
lähtöä J.J. Calen Troubadourin levylautaselle soimaan. Ja tapahtui ihme: jo toisen
biisin, Travelin’ Lightin, puolessa
välissä olin täysin rauhallinen. Rauhallinen kuin kala tyynessä rantavedessä.
Otin kassini, kävelin koululle, tein mitä nuoren naisen on tehtävä ja kirjoitin
paria pistettä vaille ällän. J.J. Cale,
kiitos! Epäileekö joku vielä rockin terapeuttista vaikutusta?
Vuosi sitten lähetettiin uusintana dokumentti myös J.J.
Calesta, Oklahoman Tulsan suuresta bluesmiehestä. By the way, osaammeko olla
riittävän kiitollisia siitä, että meillä on mahtava Yle Teema, joka hemmottelee
meitä musiikin heavyusereita toinen toistaan upeammilla syväluotaavilla dokumenteilla
ja teemallisilla rock-historiikeilla? Median mullistuvassa maailmassa, jossa
mikään ei ole itsestään selvää, yritän muistaa aika ajoin lähettää nöyrät
kiitokseni eetteriin - Pasilanmäelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti